فروشگاه اینترنتی پارسا فایل

بزرگترین پایگاه پایان نامه و پروژه های دانشجویی

فروشگاه اینترنتی پارسا فایل

بزرگترین پایگاه پایان نامه و پروژه های دانشجویی

فروشگاه اینترنتی پارسا فایل

منبع دانلود فایل های استخدامی , فنی و مهندسی , علوم پزشکی , علوم انسانی , علوم پایه , آموزش و پرورش , کارآموزی , نرم افزار , تحقیق , مقاله , پایان نامه , دانش آموزی ...

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین نظرات

برزخ از دیدگاه سهروردی

دوشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۵، ۰۸:۳۰ ق.ظ
دسته بندی تاریخ و ادبیات
فرمت فایل doc
حجم فایل 34 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 10

برزخ از دیدگاه سهروردی

 
چکیده 
یکی از عوالم هستی از نظر سهروردی عالم مثال ، برزخ یا صور معلقه است که این عالم با مثل افلاطونی یکی نیست زیرا مثل افلاطونی انواری هستند در عالم انوار عقلیه در حالیکه این صور معلق در عالم اشباح اند در این مقاله نظرات سهروردی درباره عالم مثال از دو جنبه هستی شناسی و معرفت شناسی مورد بررسی قرار گرفته است که از بیان ایشان می توان دریافت که عالم مثال(برزخ) عالمی مستقل است که بین انوار و برازخ واقع شده است به این لحاظ برخی از ویژگی های عالم بالا و پایین تر از خود را داراست.
 
محل و مکانی ندارد بلکه مظاهری مانند برازخ علوی ، آینه ها ، خیال و اشیای سیقلی دارد.جواهر آن بسیط بوده و از ماده پاکند به همین خاطر در آنجا تزاحم وجود ندارد .کرامات و کارهای خارق العاده بواسطه عالم مثال است . و عوالم مقداری به هشت عالم تقسیم می شود مقادیر و اندازه های حسی اقلیم های هفت گانه را تشکیل می دهند و عالم هشتم عالم مقادیر مثالی است .فردی که در عالم رویا یا خواب ... موجودات مثالی را مشاهده می کند هنگام برگشت به حالت اول بدون هیچگونه حرکت و قطع مسافت از آن عالم دور می شود.جن و شیاطین و کالبدهای زره دار غیر ملموس در این عالم اند.منبع وحی و الهام انبیا و مصدر رویاها و کشف و شهود سالکین و عرفاست....
 

مقدمه 
یکی از موضوعات مهمی که همواره مطمح نظر فلاسفه بوده عالم برزخ ، مثال یا همان عالم خیال است.این موضوع را حتی در فلسفه افلاطون نیز می توان سراغ گرفت.افلاطون با طرح عالم مثال ، به مشکلی در ایجاد رابطه آن عالم با عالم ماده برخورد که از آنجا بناچار در پی طرح عالمی میانه و برزخی برآمد که در فلسفه او همان عالم ریاضیات است.
باید توجه داشت که مثول افلاطونی و جهان برزخ او هیچ قرابتی با عالم مثال فلسفه اسلامی ندارد اما وجه شبهی میان عالم مثال و عالم ریاضیات افلاطون وجود دارد و آن این است که هر دوی اینها در حکم رابط میان عالم عقول و عالم ماده اند.
 
عالم مثال برزخی است میان موجودات مادی دنیا و موجودات مجرد آخرت ، یعنی مانند عالم مادیات مادی محض نیست و به صراحت تجرد آخرت هم نمی باشد و برخی از لوازم ماده همچون شکل و عرض فعلی را داراست.عالم مثال اولین بار در فلسفه فارابی مطرح می شود وی برای حل مساله وحی ، وجود این عالم را مفروض می گیرد.به نظر فارابی پیامبر از طریق عالم خیال به عقل فعال می پیوندد و علم گذشته و آینده را از عقل فعال می گیرد.
 
عالم مثال بیش از آنکه در فلسفه مورد مداقه و دقت نظر قرار گیرد از جایگاه ویژه ای در حوزه عرفان برخوردار است.از آنجا که جملگی معاینات و مکاشفات عرفا در مسیر سیر و سلوک عرفانی در این عالم تحقق می یابد.از سوی دیگر تلاش و اهتمام سهروردی در جهت اثبات عقلی وجود این عالم گواه بر آن است که بسیاری از مسائل فلسفی از طریق اعتقاد به وجود این عالم قابل حل و فصل است. اما سوال اینجاست که حذف این عالم از میدان کاووشهای فلسفی چه تبعاتی را به دنبال خواهد داشت ؟هانری کربن اسلام شناس فقید فرانسوی در کتاب عرض ملکوت یا زمین آسمانی معتقد است که جریانهای شک گرایی و نسبیت گرایی جملگی از آنجا ناشی می شوند که عالم مثال در این فلسفه ها مورد عنایت قرار نگرفته است.
 
 
 
فهرست مطالب
برزخ از دیدگاه سهروردی 1
چکیده 1
مقدمه 2
معنای واژگانی و اصطلاحی برزخ 3
اهمیت عالم مثال سهروردی 3
نظر سهروردی در مورد مراتب هستی و جایگاه عالم مثال یا جمال چنین است : 4
ویژگی های عالم مثال 6
سهروردی اوصاف زیادی برای عالم مثال برشمرده است که به آنها اشاره می شود :5 6
اثبات وجود عالم مثال 8
پی نوشته ها 9

دانلود برزخ از دیدگاه سهروردی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی