فروشگاه اینترنتی پارسا فایل

بزرگترین پایگاه پایان نامه و پروژه های دانشجویی

فروشگاه اینترنتی پارسا فایل

بزرگترین پایگاه پایان نامه و پروژه های دانشجویی

فروشگاه اینترنتی پارسا فایل

منبع دانلود فایل های استخدامی , فنی و مهندسی , علوم پزشکی , علوم انسانی , علوم پایه , آموزش و پرورش , کارآموزی , نرم افزار , تحقیق , مقاله , پایان نامه , دانش آموزی ...

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین نظرات
دسته بندی پایان نامه و مقالات رشته اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 175 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29

دانلود مقاله رشته اقتصاد

فرصتهای خصوصی سازی در صنعت آب و برق و مشکلات پیش رو

(بصورت کامل)
 
چکیده:
تجربه عملکرد و اقدامات نه چندان مثبت دولت در اقتصاد و همچنین حرکت شمار بسیاری از کشورهای مختلف در وادی خصوصی‌سازی، دولتمردان وصاحبنظران اقتصادی، صنعتی، سیاسی و ... کشورمان را هر چه بیشتر بر ضرورت بازنگری در فعالیتهای بخش دولتی ترغیب کرد. بطوری که نظام اقتصادی کشور، با حفظ تعهد بر اصول اساسی وبنیادی، در قالب برنامه اول توسعه اقتصادی، بحث خصوصی‌سازی را تدوین وتصویب کرد.درابتدا، سیاست خصوصی‌سازی با هدف ارتقاء کارایی فعالیت ها، تخصیص بهینه منابع و گسترش و مشارکت‌های عمومی و همگانی مردم در بخش‌های مختلف تولیدی و تجاری پایه‌ریزی گشت و اکنون پس از گذشت چندین سال از تدوین و تصویب برنامه خصوصی‌سازی، هنوز فریادهایی به مخالفت و زمزمه‌های مبنی بر تاکید این برنامه از متن جامعه در بخش‌های مختلف شنیده می‌شود.
 
برای تحقیق و درک درست هر موضوعی ابتدا باید به توصیف و تفسیر آن موضوع پرداخته و تعریف نسبتاً جامعی که در برگیرنده زوایای مختلف و ابعاد گوناگون آن موضوع باشد را ارایه کرد.خصوصی‌سازی فرایندی است که طی آن دولت در هر سطحی، امکان انتقال وظایف و تاسیسات را به بخش خصوصی بررسی کرده و در صورت اقتضاء نسبت به انجام چنین انتقالی اقدام می‌کند.
 
دکتر ابوالقاسم هاشمی در تعریفی بسیار کوتاه از خصوصی‌سازی اظهار می‌کند که: بازار گرا کردن شاید جامع‌ترین تعریفی باشد که از خصوصی سازی می‌توان بیان کرد.در تعریف دیگری آمده است که: خصوصی‌سازی اصطلاحی فراگیر و متنوع است که به واگذاری، کنترل عملیاتی و یا مالی موسسات در مالکیت دولت به بخش خصوصی اشاره می‌کند. یا به عبارت دیگر خصوصی‌سازی حذف هر نوع کنترل و دخالت در برقراری مکانیسم عرضه و تقاضا است.البته تعاریف متعدد دیگری نیز توسط محققان و اقتصاددانان برای مفهوم و واژه خصوصی‌سازی در کتب و مقالات مختلف ارایه شده که با نگاهی گذرا به تعاریف متعدد خصوصی‌سازی می‌توان مفاهیمی از قبیل بهبود عملکرد، انتقال مالکیت و مدیریت، آزادسازی، بازارگرایی، ایجاد شرایط رقابت کامل، حذف مقررات دست و پاگیر و ... را به روشنی و وضوح کامل دید.
 
 
 
مقدمه:
یکی از مهم ترین راهبردهای دولت ها برای افزایش کارآیی بخش های مختلف اقتصادی، حمایت از تقویت بخش خصوصی و گام برداشتن در مسیر خصوصی سازی است.الزام در کاهش یارانه های دولتی در بخش خدمات عمومی همچون آب و برق؛ توجه به استراتژی های افزایش راندمان، کاهش هزینه ها و جذب سرمایه های بخش خصوصی را جدی تر ساخته است و در نتیجه کاربرد پارادایم خصوصی سازی به شدت افزایش یافته و تحلیل موانع، روش ها، مراحل و الگوهای خصوصی سازی به موضوع روز مباحث اقتصاد و مدیریت کشورمان تبدیل شده است.
 
با نگاهی به تجارب کشورهای دیگر درمی یابیم که اولین تلاش سازمان یافته برای واگذاری شرکت های دولتی در شیلی و در دوره اصلاحات اقتصادی پینوشه در دهه ۱۹۷۰ روی داد. اما بزرگ ترین و مشهورترین تلاش از این دست، طی سال های دهه ۱۹۸۰ در بریتانیا و توسط دولت مارگارت تاچر صورت پذیرفت. تاچر توانست خصوصی سازی را به لحاظ سیاسی متداول کند.
در پایان دهه ۱۹۸۰ میلادی، فروش شرکت های دولتی تا حدودی تحت تاثیر اتفاقی که در بریتانیا روی داده بود، به امری جهانی تبدیل شد. دولت های فرانسه، آلمان، ژاپن، استرالیا، آرژانتین و شیلی همگی شرکت های زیادی را به فروش رساندند و درآمدهای حاصل از خصوصی سازی در دنیا به ده ها میلیارد دلار در سال رسید.
 
به طور کلی ساختار شرکت هایی که به بخش خصوصی واگذار شدند تغییر یافت (در بیشتر موارد مشاغل زیادی نیز در این میان از بین رفت) و این امر آنها را به بنگاه هایی تبدیل کرد که میزان ارزش افزوده بالاتری تولید می نمودند. خصوصی سازی در بخش خدمات عمومی (فرودگاه ها، برق، آب و...) باعث شد در مواردی که شرکت مزبور تولید کننده انحصاری باقی می ماند، نیاز به نوعی نظارت کلان، اجتناب ناپذیر باقی بماند. موج خصوصی سازی در دهه ۱۹۹۰ باز هم توسعه پیدا کرد و کشورهایی که می خواستند کمونیسم را کنار بگذارند و دیگر کشورها را که اغلب شان در حال توسعه بودند، در بر گرفت. در این زمان خصوصی سازی به امری با وجوه مختلف تبدیل شد و موارد بسیاری از فرآیندهای فروش با شفافیت پایین (به شرکت هایی که ارتباط خوبی با مقامات دولتی داشتند) روی داد.
 
 
 
 
 
فهرست مطالب

بررسی تطبیقی شیوه های گوناگون خصوصی سازی در صنعت آب و برق 1

چکیده: 2

روندهای جهانی خصوصی سازی در صنایع آب و برق 4

واگذاری و فروش کامل 4

روندهای جهانی جلب مشارکت بخش خصوصی در صنعت برق 4

روندهای جهانی جلب مشارکت بخش خصوصی در صنعت آب 5

منافع عملی حاصل از خصوصی سازی در صنعت آب و برق 7
تجاری سازی، الگوی اصلاحات پیش از واگذاری 8
تجاری سازی سازمان برق دهلی 9
فرآیند تجاری سازی سازمان برق دهلی 10
محاسبه و به روزآوری ارزش دارایی ها 11
تجدید ساختار با هدف کاهش نیروی انسانی 11
تمرکز نهاد خط مشی گذاری 13
مقیاس واگذاری 14
تعرفه آب و برق و روش های حمایتی 15
مسائل زیست محیطی و توسعه پایدار 16

قوانین کسب وکار برای بخش خصوصی 16

خصوصی‌سازی در صنعت‌برق و مشکلات پیش‌روی آن 17

● مبانی نظری خصوصی‌سازی 18

اهداف خصوصی‌سازی 20

. ● خصوصی‌سازی در صنعت‌برق 21

. ● تاریخچه صنعت‌برق در ایران 21

. مهمترین ویژگیها و خصایص صنعت‌برق به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فنی عبارتند از: 23

منابع: 26
 

دانلود فرصتهای خصوصی سازی در صنعت آب و برق و مشکلات پیش رو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی