فروشگاه اینترنتی پارسا فایل

بزرگترین پایگاه پایان نامه و پروژه های دانشجویی

فروشگاه اینترنتی پارسا فایل

بزرگترین پایگاه پایان نامه و پروژه های دانشجویی

فروشگاه اینترنتی پارسا فایل

منبع دانلود فایل های استخدامی , فنی و مهندسی , علوم پزشکی , علوم انسانی , علوم پایه , آموزش و پرورش , کارآموزی , نرم افزار , تحقیق , مقاله , پایان نامه , دانش آموزی ...

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین نظرات
دسته بندی تاریخ و ادبیات
فرمت فایل doc
حجم فایل 1067 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19

دانلود مقاله رشته تاریخ

راه ابریشم و تاثیر فرهنگی و آیینی آن

 
*قابل استفاده برای رشته های علوم اجتماعی ،هنر و معماری
 

تاریخچه راه ابریشم

 جاده ابریشم ( یا راه ابریشم ) راهی کاروان رو که از دوران باستان تا حدود قرن هشتم / چهاردهم ، در دو قاره آسیا و اروپا (اوراسیا) ، از چین تا مدیترانه ، مورد بهره برداری تجارتی ، زیارتی و سیاحتی بوده است نام جاده ابریشم و اولین بار فردنیاندفون ریشتهوفن ( 1833ـ 1905) ، جغرافیدان آلمانی، از میانه قرن نوزدهم به کاربرد . ظاهراً سبب نامگذاری ، تجارت ابریشم به عنوان معروفترین ، سبک ترین و گرانبهاترین کالایی بود که طی دهها از طریق این جاده از چین به غرب میرفته است . راههای فرعی دیگر نیز از هند و جنوب ایران به آن می پیوسته که به دلیل اهمیت نوع کالاهایی که در انها حمل شده نامهای دیگری مثل «راه ادویه» به آنها داده شده است . طول تقریبی این راه  را هشت هزار کیلومتر نوشته اند . این شاهراه از کشور چین شروع میشد ،از فلات ایران میگذشت و پس از گذر از بین النهرین و شامات ، به انطاکیه در کناردریای مغرب ( مدیترانه ) می پیوست . 
 
نخستین شهر درابتدای این جاده در مشرق ، شهر چانگ ـ آن ، نزدیک به شهر کنونی شیان بود . چینیها بخشی از این راه را که بیشتر به نقاط آن سنگفرش بود، «شاهراه سلطنتی» مینامیدند و ماموران چین با گرفتن عوارض از مسافران این راه ، امنیت و رفاه کاروانیان را فراهم میآورند .  بلخ تقریباً درمیانه جاده ابریشم قرار داشت و پایانه جاده بزرگ هند بود  . امتداد جاده از بلخ به طرف مرو و ناحیه ی جنوبی دریای خزر میآمد، شهرهای طوس و صد دروازه _ پایتخت اشکانیان) را پشت سر گذاشت، سپس به ری رسید و به سوی اکباتان ( همدان امروزی) امتداد یافت و با قطع رشته کوه زاگرس به طرف بین النهرین و انطاکیه میرفت.
 
 در حدود سال 140 ق.م ، اوو، امپراطور نامدار دودمان هان (han)، قدرت را در چین به دست گرفت .وی پس از شکست اشراف طائفه مجار ( hunnish race)، که مهمترین مانع راهیابی چینیان به سرزمینهای باختری بودند ، روبه غرب اورد تا هم به دره فرغانه ، مرکز تولید و پرورش اسب ، دست یابد وهم امپراطوری خویش را تا مرزهای امپراطوری پارت بگستراند . از این رو ، در سال 139 ق.م نماینده ای را به نام جانگ چیان راهی سرزمینهای غربی کرد تا  ضمن آشنایی با اوضاع سیاسی، نظامی، جغرافیایی ، اقتصادی و فرهنگی آن خطه، زمینه را برای گشودن راهی به سوی غرب فراهم آورد.
  
 
 
فهرست مطالب
راه ابریشم 2
4 _ 1 _  تاریخچه راه ابریشم 3

4 _ 2 _ایران و راه ابریشم 6

4 _ 3 _ انتقال فرهنگ و راه ابریشم 10

4 _3 _1_ آیین ها و ادیان 12
2ـ آیین بودایی 12
4ـ دین مسیحیت 14
5 ـ کیش مانوی 14
6ـ آیین زرتشت 15
7ـ دین اسلام 16
4 _ 3 _ 2 _ هنر ، صنعت و فن اوری 17
4 _ 3 _ 3 _ زبان و ادب و دانش 19

4 _ 4 _عاقبت راه ابریشم 22

فهرست منابع 25
 
 
 

دانلود راه ابریشم و تاثیر فرهنگی و آیینی آن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی