فروشگاه اینترنتی پارسا فایل

بزرگترین پایگاه پایان نامه و پروژه های دانشجویی

فروشگاه اینترنتی پارسا فایل

بزرگترین پایگاه پایان نامه و پروژه های دانشجویی

فروشگاه اینترنتی پارسا فایل

منبع دانلود فایل های استخدامی , فنی و مهندسی , علوم پزشکی , علوم انسانی , علوم پایه , آموزش و پرورش , کارآموزی , نرم افزار , تحقیق , مقاله , پایان نامه , دانش آموزی ...

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین نظرات
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل doc
حجم فایل 367 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 110

دانلود پایان نامه رشته حسابداری

سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت و چگونگی کاربرد آن در دانشگاه ها

*قابل استفاده برای رشته مدیریت
 
 
مقدمه 
بیشتر مدیران دانشگاهی و مراکز آموزشی معمولا چشم انداز مناسبی از مدیریت هزینه ها به عنوان یکی از فرآیندهای مهم و نوین سیستم حسابداری مدیریت در سازمان خود ندارند. اما شکی نیست که دسترسی به این اطلاعات یکی از ابزارهای مهم و استراتژیکی است که اطلاعات مفیدی را در دسترس مدیران جهت تصمیم گیری های متعدد قرار می دهد و با فراهم کردن بازخورهای مناسب به آنها کمک می کند تا بر اساس آن بتوانند به پیشرفت بیشتر سازمان خود و حفظ آن در بازار شدید رقابتی دست یابند[Morgan,2001]. 
 
یکی از شکلهای جدید رقابت که در آینده در بخش آموزش باعث افزایش شکاف و برتری بین دانشگاهها و موسسات آموزشی خواهد شد، مربوط به ارائه خدمات آموزشی "دانش محور" می باشد. در این میان دانشگاهها به لحاظ اینکه بتوانند مزیتهای رقابتی خود را حفظ کنند، نیاز دارند تا بدانند که هزینه خدمات مختلفی را که ارائه می کنند به چه میزان می باشد و علاوه بر این اطلاع صحیح و کافی از اجزا هزینه ها و ساختار تشکیل دهنده آنها در سازمان خود داشته باشند. برای مدیران دانشگاهها وتصمیم گیرندگان بخش آموزش، دسترسی به اطلاعات "مدیریت هزینه" به عنوان یک ابزار کلیدی جهت تاثیرگذاری بر فعالیتهای داخل موسسه و فراهم کردن ایده ها و افکار مناسب برای اداره کردن و مدیریت فعالیتهای آموزشی بسیار مهم و ضروری می باشد. این موضوع نه تنها بعنوان یک محرک اساسی بر مسائل مالی نظام آموزشی و دانشگاهی تاثیر اساسی دارد، بلکه بر فرهنگ سازمانی و چگونگی ساز و کار آن نیز تاثیر معناداری خواهد داشت. برای این منظور توجه به اصل "مدیریت هزینه" به عنوان یکی از موضوعات جدید و حاضر در بین سازمانهای جهانی مطرح است و سازمانهای آموزشی نیز بدلیل اینکه در این بازار رقابتی مشغول به فعالیت می باشند، باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند[Hermiston,1999].
 
چارچوبی که برای سیستم مدیریت هزینه در هر سازمانی وضع می شود باید این اطمینان را بطور دائم ایجاد کند که این سیستم می تواند استراتژیهای جاری سازمان را با فشارهای رقابتی و موقعیتهای سازمانی تطبیق دهد. سازمانها و مدیران آنها نیاز دارند که بدانند چگونه می توانند با تصمیمات و فعالیتهای خود، ارزشهای موجود را حفظ نموده و ارزش افزوده جدیدی را در سازمان ایجاد کنند. مدیریت هزینه معیار و دیدگاه مناسبی است که می تواند به آنها را در این روند کمک کند. اطلاعات مدیریت هزینه یک روش و متدولوژی را ایجاد می کند که به کمک آن مدیران وکارکنان دانشگاه درک می کنند تا تلاش و نیروی خود را بر روی چه اهدافی درسازمان متمرکز کنند تا بتواند آنها را به سمت اهداف تعیین کننده جهت سازمان آنها سوق دهد. برای این منظور شناخت نارساییها و ضعف سیستمهای موجود و از طرفی ویژگیهای بخش آموزش نسبت به سایر بخشها جهت طراحی و دستیابی به یک سیستم هزینه یابی برتر، می تواند بسیار مفید و موثر باشد.
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول:کلیات  1
1-1-مقدمه 1
1-2-بیان مسأله 2
1-2-1- تعریف مشکل 2
1-2-2-اهمیت مشکل 3
1-2-3-نحوه برخورد با مشکل 4
1-2-4-عوارض ناشی از تداوم مشکل 6
1-2-5-معرفی راه حلها و عوامل مؤثر 7
1-2-6-تناقضات موجود در رابطه با  طراحی سیستم پیشنهادی 9
1-2-7-فواید ناشی از اجرا و بکارگیری سیستم پیشنهادی 10
1-3-سوالات یا فرضیه های پژوهش 12
1-4-اهداف پژوهش 14
1-5-تعاریف واژه ها 16
1-6- محدودیتهای پژوهش 18
1-8-خلاصه فصل 21
 
فصل دوم:چارچوب نظری و پیشینه تحقیق 22
2-1- چارچوب نظری سیستم پیشنهادی 22
2-1-1-مقدمه 22
2-1-2-مکانیزم عملکرد  سیستم ABC 23
شکل  شماره(2-1 ) مکانیزم اجرائی  سیستم ABC 24
2-1-3-مراحل طراحی و بکارگیری سیستم پیشنهادی در دانشگاههای  مورد مطالعه 26
2-2-ادبیات تحقیق 31
2-2-1-مقدمه 31
2-2-2-پیشینه سیستمهای هزینه یابی و  بهای تمام شده خدمات در بخش آموزش 32
2-2-3- پیشینه سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت((ABC  وکاربردهای آن 34
دانشگاه مانتی توبا (Monitoba University) 50
شبکه آموزشی اُهایو 51
دانشگاه اونز کامیونیتی 52
دانشگاه آکرون 53
دانشگاه کنت استیت 54
دانشگاه اوهایو 54
مدرسه مجازی فلوریدا 55
 

فصـل سوم: سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت و چگونگی  کاربرد آن در بخش آموزش 59

3-1- مقدمه 59

3-2- سیستمهای هزینه یابی سنتی و نارسائیها ی آن 60

از دیدگاه کلی مهمترین دلایل نارسایی، سیستم های سنتی بشرح زیر است: 62

3-3-خصوصیات و تفاوتهای سیستمهای هزینه یابی در بخش آموزش با سایر بخشها 63

3-4- سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC ) 68

3-4-1-دیدگاههای سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت 69

3-4-1-1- مدل مقدماتی سیستم ABC  69
شکل شماره (3-1 ) مدل دو بعدی سیستم ABC 71
1-اطلاعات درباره فعالیتها 72
2-اطلاعات درباره استفاده کنندگان از خدمات 72

3-4-1-2-2- دیدگاه فرآیندی مدل ABC 73

شکل شماره (3-2) زنجیره فعالیتها در دیدگاه فرآیندی مدل ABC 74
3-4-2- اجزاء تشکل دهنده مدل ABC 76

3-4-2-1-اجزا  دیدگاه تخصیص هزینه 76

برای درک بهتر عناصر تشکیل دهنده این دیدگاه و مکانیزم عملکرد آن، به تشریح این عناصر        می پردازیم. 76
شکل شماره(3-4) اجزاء تشکیل دهنده دیدگاه دوبعدی سیستم ABC 79

3-4-2-1-1- مکانیزم عملکرد عناصر سیستمABC در دیدگاه تخصیص هزینه 82

3-4-2-2-اجزا  دیدگاه فرآیندی مدل ABC 83

3-4-3-طبقه بندی و سلسله مراتب هزینه ها و فعالیتها در سیستم ABC 87

هزینه سطح دانشگاه 90
هزینه های 90
سطح واحد 90
هزینه سطح گروه آموزشی 90
هزینه سطح دانشکده 90
مرکز فعالیت واحد آموزش 90
هزینه های ثبت نام و پذیرش دانشجویان 90
هزینه های اینترنت و کامپیوتر 90
هزینه های فوق برنامه 90
هزینه های  حسابداری دانشکده 90
هزینه های امور نقلیه 90
مرکز فعالیت انبار 90
مرکز فعالیت دایره حسابداری 90
هزینه های معاونت دانشجویی 90
هزینه های  امور اداری و مالی دانشگاه 90
طبقه بندی سطح فعالیتها 92

3-4-4-مراحل طراحی مدل و بکارگیری سیستم ABC 94

3-4-4-5-  تعریف و شناسایی محرک منابع 99
3-4-4-6- عملیات هزینه یابی در مراکز فعالیت 100
3-4-4-9- محاسبه بهای تمام شده هدف هزینه 103
3-5-خلاصه فصل 104
منابع 104
 

دانلود سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت و چگونگی کاربرد آن در دانشگاه ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی